Kompetencje Menadżera projektu – subiektywne spojrzenie

W nawiązaniu do artykułu z poprzedniego tygodnia, dziś na tzw. tapetę idą kompetencje Menadżera Projektu.

O czym w ogóle mowa? O tych super mocach, które pozwalają kierownikowi realizować obowiązki we wspominanym artykule z poprzedniego tygodnia.

Dla pewnego porządku podzieliłam je na grupy i od razu informuję: jest to podział i percepcja subiektywna. Wynikająca z doświadczenia mojego własnego jak też obserwacji koleżanek i kolegów po fachu.

Dlaczego nie kopiuj-wklej z fachowej literatury? Dlatego, że projekty to nie matematyka. Nie zawsze to co piszą w książkach sprawdza się w tym konkretnym projekcie, w tej konkretnie sytuacji czy tym zespole.

No więc jedziemy.

Kompetencje dzielę na 3 grupy:

  • Twarde
  • Miękkie
  • Biznesowe

Jakie dostrzegam różnice?

TWARDE są typowo techniczne i wg mnie łatwiejsze do nabycia jeśli popatrzysz przez pryzmat czasu. Po prostu możesz zrobić to szybciej. W dużej też mierze opierają się na wzorcach dokumentów i stosowaniu ich w praktyce.

KOMPETENCJE MIĘKKIE wyrabia się z czasem i różnorodnością projektów i ludzi z którymi masz do czynienia. Ale też świadomością i znajomością samego siebie.

BIZNESOWE opierają się na znajomości firmy czy też klienta dla którego się pracuje. Jaka jest strategia firmy? Na czym ona zarabia? Co jest ważne dla jej klientów?

Mam głębokie przeświadczenie, że kompetencje miękkie i biznesowe rozwija się całe życie. Nigdy nie ma przesytu i szklanego sufitu. To co jest też ciekawe – bardzo często osoby, które chcą spróbować swojej przygody z zarządzaniem projektami nie od razu po 20-stce, obawiają się, że to już za późno. Nic bardziej mylnego!!

Wtedy właśnie jesteś w stanie kompetencje miękkie i biznesowe przynieść już ze sobą jako niezwykle cenny posag.

KOMPETENCJE TECHNICZNE – TWARDE

Zarządzanie zakresem projektu

Czyli co ma być zrobione? Dla kogo? A czego nie obejmuje projekt? – to określnie zakresu. Zarządzanie nim to po części jak okiełznanie oczekiwań sponsora, firmy czy też klienta. Wskazywanie mu, co się wydarzy przy zmianie jego planu; czego będzie potrzebował projekt przy zmianie celu.

Zarządzanie harmonogramem

Co ma się wydarzyć i kiedy? Jakie są zależności między zadaniami?  – jak powyżej , to budowa harmonogramu. Zarządzanie nim to praca na żywym organizmie – jego zmiany, aktualizacja, kontrola wykonania, czuwanie nad postępem versus czasem zakończenia projektu.

Zarządzanie kosztami/ budżetem

To szereg czynności od ustalenia budżetu czy też źródła finansowania aż do finalnego rozliczenia projektu. To procesy zatwierdzania wydatków, kontroli koszów versus plan oraz ewentualnych zmian. To też optymalizacja kosztów – mimo dokładnego business casu, należy nałożyć na to zdrowy rozsądek.

Zarządzanie interesariuszami

To dentyfikacja interesariuszy, określanie ich wpływu na projekt.

Zarządzanie komunikacją 

To działania zapewniające, aby Ci co mają wiedzieć o projekcie o nim wiedzieli. Ale też, żeby wiedzieli ani więcej ani mniej niż trzeba. Nadmiar może szkodzić 🙂

Zarządzanie ryzykiem

To czuwanie nad zagrożeniami dla projektu. Co się może wydarzyć? Jak mogę przed tym zabezpieczyć projekt? Co mogę zrobić, jeśli już się wydarzy? – to wszystko zmienia się z czasem. Zagrożenia zidentyfikowane na początku mogą w połowie projektu nie mieć już znaczenia. Mogą natomiast pojawić się inne – czujne oko zawsze w cenie!

Zarządzanie zasobami

To sztuka zapewnienie zasobów ludzkich do projektu (osób o odpowiednich kompetencjach, ale też DECYZYJNOŚCI). Wbrew pozorom nie wystarczające w projekcie jest mieć kogokolwiek (1 sztuka siły roboczej 😊) ale osobę, która jest w stanie wykonywać DANE CZYNNOŚCI CZY ZADANIA.

Zarządzanie podwykonawcami

Jeśli korzystać z zewnętrznych zasobów to też ich trzeba ogarnąć . Powiedzieć, jak pracujesz w projekcie, jak się komunikujesz, czego od nich oczekujesz itp.

KOMPETENCJE BIZNESOWE

Umiejętność spojrzenia z lotu ptaka

To umiejętność spojrzenia z góry na projekt w kontekście całego biznesu; jakie rozwiązania cząstkowe się sprawdzą dziś, ale niekoniecznie na dłuższą metę? Co da się zrobić jednorazowo, ale nie uda się tego wdrożyć jako stały proces? Jak dany projekt wpłynie na inne obszary firmy?

Biznesowe podejście

To świadomość na czym zarabia firma/ klient i odniesienie do tego do projektu. Czy dane rozwiązanie obniża marzę? Jak wpływa na klientów firmy ? czy szybsze zrobienie projektu da super efekty i warto „dokupić” zasobów?

Znajomość organizacji i jej kultury

To kompetencja, która pozwala na sprawne poruszanie się wśród pracowników, procedur i zasad wewnętrznych. Ułatwia to przede wszystkim komunikację, planowanie działań oraz ich skuteczną egzekucję (nie lubię tego słowa, ale jak zastąpić? Wykonawstwo……?)

KOMPETENCJE MIĘKKIE

Umiejętność pracy w grupie

No bez tego ani rusz. W tym artykule wspominałam, iż powinnaś/ powinieneś lubić pracę z ludźmi, jeśli chcesz być Menadżerem Projektów. Ta rola głównie opiera się na współpracy z innymi.

Praca w grupie to umiejętność prowadzenia dyskusji, przeprowadzania burzy mózgów, odpowiedniego reagowania na konflikty, wyciągania wniosków oraz wspierania indywidualnych członków zespołu projektowego.

Umiejętność wywierania wpływu i negocjacji wewnętrznych

Tak, to też idzie w pakiecie 😊 W świecie projektowym to specyficzna umiejętność zjednywania sobie innych do swoich pomysłów, do pomocy, do wsparcia. To wiedza, kiedy warto głaskać z włosem, a kiedy pod włos!

To umiejętność zawierania kompromisów z korzyścią dla całej inicjatywy projektowej.

Umiejętność ukierunkowania oczekiwań i wyłuskiwania szczegółów z ogółu.

Tak szczerze to nie umiałam nazwać tej zdolności inaczej; nie wiem, czy jest na to jedno słowo.

To pewna bystrość umysłu, która pomaga innym sprecyzować konkretnie ich cel – zdarza się tak, że klient/szef/sponsor nie do końca umie wytłumaczyć czego dokładnie oczekuje. Ma pomysł w głowie i nie umie go przekazać w odpowiedniej formie do realizacji.

Kompetencja, o której pisze to wiedza jakie pytania zadać i jak poprowadzić proces myślowy klienta, aby powiedział nam jak najwięcej o swoim pomyśle. Aby powiedział tak, żebyśmy byli w stanie to przekuć w rzeczywistość.

  Nastawienie na cel i działanie oraz własna efektywność

Bez tego pomysły zostają tylko w sferze marzeń. To zrozumienie, że sama motywacja nie wystarczy. Że wyczerpuje się ona przy pierwszych trudnościach. Że liczy się dyscyplina i konsekwencja. Że duże rzeczy składają się z miliona tych małych kroków i działań, które poodejmujemy codziennie. Niezależnie czy skaczemy do sufitu czy też jest gorszy dzień

 Świadomość siebie – własnych zalet i wad lub też posiadania kompetencji lub ich braku

Nikt nie jest doskonały i nieomylny. Każdy z nas jest miksturą i koktajlem specyficznych zdolności i cech. Ich świadomość jest niesamowitym darem – pomaga używać Twoich mocnych stron, tam, gdzie możesz zabłysnąć i pomóc a także oddania sceny tam, gdzie kończy się Twoja tajemna moc.

Jest to niezwykle istotne przy pracy z ekspertami merytorycznymi w projekcie. Ileż to razy trzeba umieć zamknąć buzię i pozwolić działać tym, którzy wiedzą lepiej co robić!

 Nastawienie na naukę i rozwój

Ten punkt jest związany z poprzednim – jeśli wiesz, że czegoś nie umiesz lub nie wiesz, musisz otworzyć swoją głowę.  Przygotować się na poznawanie nowych rzeczy i obszarów. Na rozwój samego /samej siebie. Ale wszystko z umiarem. Realizując jakiś projekt nie musisz od razu rozumieć i znać każdego w nim szczegółu – gdyby tak było nie potrzebowałbyś innych do pomocy.

 

Jak wspomniałam na początku, to moje subiektywne odczucia w obszarze kompetencji Menadżera Projektu.

Jeśli chciałabyś / chciałbyś dowiedzieć się wiecej o rozwijaniu tych kompetencji jak też jak można wykorzystać posiadane już doświadczenie zawodowe, zapraszam Cię na wyzwanie 24-26 września.

Pierwszy dzień będzię poświęcony właśnie temu tematowi.  Możesz się zapisać poniżej. 

 

Wyzwanie : 3- dniowy Projektowy Survival

24-26 Września 2019

Poznaj kompetencje, oswój narzędzia i zacznij przygodę w profesji przyszłości z podniesioną głową!

3 dni szkolenia na żywo, praktycznych przykładów z życia project managera, możliwość zadawania pytań oraz dostęp do powtórki dla zapisanych.

Jeśli będziesz na żywo, możesz wygrać nagrodę !!!!!

Może zainteresować Cię również

#ProjektowyExpres 4

#ProjektowyExpres 4

Projektowy Expres to moje spotkania oko-w-oko z członkami grupy Zarządzam Projektami bez Zadyszki. Nagranie później wędruje tu na bloga. Znajdziesz tu porcję wiedzy z obszaru ogarniania projektów oraz nowości w Projektach bez Zadyszki, ale w nieco mniej formalnym...

#ProjektowyExpres 3

#ProjektowyExpres 3

Projektowy Expres to moje spotkania oko-w-oko z członkami grupy Zarządzam Projektami bez Zadyszki. Nagranie później wędruje tu na bloga. Znajdziesz tu porcję wiedzy z obszaru ogarniania projektów oraz nowości w Projektach bez Zadyszki, ale w nieco mniej formalnym...

WITAJ NA MOIM BLOGU

Ania Projekty bez zadyszki

Nazywam się Ania . Pomagam zacząć i kontynuować przygodę z zarządzaniem projektami . Niezależnie czy jesteś na etacie czy pracujesz u siebie.

Wyjaśniam zawiłości projektowe prostym językiem.

Udowadniam, że projekty nie muszą być nudne i trudne.

A wyciśnięte jak cytryna pomagają w codziennym życiu.

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

PRODUKTY

Program grupowy: TWÓJ PIERWSZY PROJEKT

Konsultacje indywidualne

Darmowy kurs: Czy Project Management jest dla Ciebie?

Facebook

Podziel się postem